کد مطلب:137459 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:157

بررسی خطبه
خوب است كه بعضی از این كلمات پر مغز حضرت زینب علیهاالسلام را


تحلیل كرده و به بیان اسراری كه در آنها وجود دارد، بپردازیم؛ زیرا خوف آن دارم كه ارزش حقیقی و معنای صحیح این خطبه معلوم نگردد. من دقت بسیاری كردم تا آنچه را كه زینب علیهاالسلام بیان كرده و شعار خود قرار می داد را ترسیم نمایم، و نیز در معنی و مفهوم این سخنان فصیح و قاطع كه برنده تر از شمشیر و تیزتر از نوك نیزه هاست، تأمل و تفكر تمام كردم. سوگند می خورم كه گاهی صحنه ترسناك شهادت و اسارت، و قرار گرفتن زنان و اطفال اسیر در مقابل یزید ملعون، و نیز تمامی این دردها و محنت ها را فراموش كرده ام. و فقط صدای آتشین و كوبنده ی زینب علیهاالسلام را می شنوم كه با كمال شجاعت، یزید طغیانگر را لعن و نفرین، و خوار و ذلیل می سازد و با این كار خویش سینه های سوزان و تفتیده ی مؤمنین را شفا و شادی می بخشد؛ آری، گاهی شده همه ی اینها را فراموش كرده و متوجه نبوده ام. اما این جملات زینب علیهاالسلام همیشه در نظرم هست و هیچ گاه فراموش نمی كنم كه فرمود:

«ای پسر آزادشدگان، وای پسر زنی كه جگر مردان برگزیده و پاك را بلعید و گوشت و پوستش از خون شهیدان رویید...» و نیز فرمود:

«ای یزید! ندریدی مگر پوست تن خودت را، و نبریدی مگر گوشت بدنت را».

و آن جا كه فرمود: «من تو را كوچكتر از آن می دانم كه با تو هم سخن شوم، اما چه كنم كه ملامت و رسوا كردن تو را وظیفه خود می دانم».


و نیز فرمود: «رأی و عقل تو فاسد است، روزگار تو چند روزی بیش نخواهد بود، و بزودی این جمع تو پراكنده خواهد شد... آگاه باشید كه لعنت خدا بر ظالمان و ستمگران است». یعنی لعنت خدا، بر یزید و پدران او، و به كسی كه برای او و اجدادش وسیله ی حكومت و تسلط بر مردم را فراهم كرد!

توجه كن كه این سخنان و خطبه های حضرت زینب علیهاالسلام سخنان برخاسته از درد و حزن سینه ی مجروح نبوده است، و این روحی كه در چنان جو فاسدی در برابر یزید، خطبه می خواند به ارواح ما انسان ها كه فرزندان و ساكنان زمین هستیم، شباهتی ندارد! روح زینب علیهاالسلام روح الهی است كه غیر از خداوند زمین و آسمان را نمی بیند.

اگر زینب علیهاالسلام مانند سایر زنان اهل زمین بود، و دارای روح بلند و الهی نبود، هرگز جز گریه و زاری توان دیگری نداشت؛ ولی زینب علیهاالسلام در خانه ای رشد و نمو كرد كه ریشه و اساسش را محمد صلی الله علیه و اله بنایش را علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام تشكیل داده اند و بانی این بنای مقدس، خداوند واحد و احد است.

آری، هر عمل از اعمال اهل بیت و هر كلمه از كلمات ایشان، بهترین شاهد است بر این كه آنها چون سخنی بگویند به زبان وحی گویند و چون كاری انجام دهند برای خداوند و با عنایات او انجام می دهند.